söndag, september 02, 2007

Wordworth: A Life in Letters - Juliet Barker

Jag känner mig rätt splittrad i min läsning för närvarande. Efter en lång sommarledighet med mycket tid till läsning känns återgången till arbetet (med så otroligt mycket mindre fritid) som en chock. Jag hinner ju inte läsa alls så mycket som jag vill. Kvällarnas timmar ska ju även räcka till städning, tvättning, matlagning, ja allt det där andra nödvändiga som livet kräver.

Som kvällslektyr en stund innan jag somnar brukar jag läsa lite ur Wordsworth: A life in Letters. Jag tycker jag kommer nära människorna när jag läser deras egna ord och inte bara en beskrivning av deras liv. Det är intressant att läsa om de engagerade sig i varandras diktande med synpunkter och kritik. Och även få inblickar i deras liv med glädje och sorg. Lite som skvaller fast för 200 år sedan.

Inga kommentarer: