fredag, juli 20, 2007

sommarläsning

Så totalt nedcoolad och semesterslö att jag inte ens orkat blogga. Men en del läsning har det blivit.

Snabba cash - Jens Lapidus gav en inblick i en värld som tack och lov är främmande för mig. Hade lite svårt för den stackatoartade stilen, men kom in i den efter ett tag.

Tretton steg - Ruth Rendell: OK spänning, men gillar även miljöer och karaktärer, särskilt gamla slarviga Gwendolen "vem behöver människor när man har böcker" som lever ensam i ett gammalt hus fullt med böcker. Hon tycker egentligen inte om att umgås med folk, de stör ju henne bara i läsningen. (Jag tror inte jag är där än, men ibland..)

Mäktiga vänner - Donna Leon (rättat): Jag brukar gilla Brunetti men denna gång blev jag lite uttråkad faktiskt, kunde inte riktigt engagera mig i korruptionen och muthärvorna. Brydde mej inte en om vem som var skurken. Nästan så att jag inte läste ut den.

Marie Antoinette - Antonia Frazer: Efter att ha sett Sofia Coppolas film, ville jag absolut läsa boken, och det jag läst hittills tycker jag om.

Ett liv att dö för - Åsa Nilsonne: Nej, jag borde ha hejdat mig när jag såg att detta är Liza Marklunds favorit. Visst har den en intressant infallsvinkel men den berör inte mig på nåt sätt. Fast den borde. Jag har nog blivit en cynisk typ.

Fyren - P D James: Gamla Phyllis Dorothy kan man i alla fall lita på. Här får man allt.

Men nu känner jag ett behov av romantik, så nu ska jag åka till Lake District och bo på Wordsworths the Swan i Grasmere och vandra omkring bland daffodils (fast de har väl vissnat nu) och njuta av utsikten över lake Windermere. Och shoppa loss på Penguins.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, besserwisservarning här, men det är Donna Leon som skrivit Brunettiböckerna, inte Denise Mina. Denise Mina har bland annat skrivit Garnethill-trilogin och tre fantastiska böcker om Glasgow-journalisten Paddy Meehan. Jag läser den senaste, som kom ut i engelsk hardcover häromdagen, just nu. (Ja, hon är så bra att det lätt är värd att go hardcover!) Kolla upp om du inte har läst!

PS: Keep up the good work! :)

Cornelia sa...

Javisst, det blev hjärnsläpp där i hastigheten. Jag har ju läst Garnethilltriologin också. Och vet naturligvis att det är Denise Mina som har skrivit den. Tack för rättelsen, inte besserwissigt alls.