måndag, augusti 06, 2007

A Passionate Sisterhood - Kathleen Jones

Undertitel: The sisters, wiwes and daughters of the Lake Poets.

Jo, jag var ju i England på semester nyss och det blev något av en litterär sightseeing i the Lake District. Jag har haft en inre bild av detta landskap som grundlades i skolan när vi läste William Wordsworths "The daffodils", och jag måste erkänna att jag är lite svag för det romantiska.

I Wordsworthmuseet köpte jag bland annat denna bok som lite vände upp och ned på min romantiska föreställning om "the Lake Districts poets". Boken bygger på dagböcker och brev skrivna av kvinnorna som som levde med och omkring Lake District- poeterna: William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Robert Southey m fl.

Det var särskilt fängslande att vara där och läsa den just där de levde, att se husen de bodde i och kullarna de vandrade över. Och läsa om svikande män, ihållande tandvärk, barn som dör av mässling och tuberkulos, opiumberoende, postnatala depressioner och andra depressioner som oftast drabbade kvinnorna, instängda i hem och konventioner.

Ett öde som särskilt grep mej var Sara Coleridges. Mycket intelligent och gediget utbildad, kunnig i flera språk översätter hon ett avancerat verk redan som sjuttonåring. Översättningen berömdes, men fick ges ut anonymt. En alltför intelligent och intellektuellt briljant ung kvinna kunde nämligen få svårt att hitta en passande make.

Brevskrivande var ett vanligt sätt att kommunicera och breven kopierades och spreds bland flera i kretsen. Stilen i breven är ofta mycket känslosam, även männens brev mellan varann. Ibland känns boken dock aningen spekulerande i antagna känslor och tankar.

Men jag har varit helt absorberad av den här boken och har bara lite kvar nu. Boken följde med oss på vägen och jag kunde anknyta det mesta i den till de platser vi såg. Så det blev verkligen en litterär sightseeingresa.

Inga kommentarer: