söndag, januari 28, 2007

Böcker jag lekt - Dick Och Dalli

Dick och Dalli av Ursula Bruns fanns om jag inte minns fel på skolbiblioteket eller på barnbiblioteket. Jag och min bästa vän lånade mycket böcker och var stammisar på biblan. En del böcker inspirerade oss till lekar. Denna bok som jag inte längre kan hitta på svenska handlade om två flickor i vår ålder (ca 10) som bodde hos sin mormor och hade varsin islandshäst. Islandshästar är ju rätt tåliga och flickorna ville också bli så tåliga genom att härda sig. Därför sprang de i skogen på vintern, duschade iskallt och drack varm mjölk med honung i. Och det gjorde vi det med. Åtminstonde ett par morgnar lyckades vi ta oss upp tidigt så att vi hann springa en vända i skogen, ta vår iskalla dusch och dricka vår mjölk. Sen tror jag att jag försov mej en morgon och det hela rann ut i sanden.

Inga kommentarer: