söndag, december 30, 2007

Shakespeare & Co, Paris



Jag bodde i Paris några år i början av 80-talet. På vänstra stranden mitt emot Notre Dame fanns en alldeles underbar boklåda: Shakespeare & Co.

Här kunde man tillbringa timmar med att bara vara, låta ögonen svepa hyllorna, läsa, och i bland köpa en bok. Överallt satt folk och fikade och läste. Samtal pågick ständigt; om böcker, om livet. Utanför var fuktig höst, frostig vinter eller glittrande vår men mest minns jag det fuktiga, kyliga ute. Kanske för att värmen inomhus var så påtaglig; den mänskliga, bokälskande värmen, med immade rutor från rykande kaffemuggar och eviga samtal.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Åh, vad härligt! Har du varit där? Jag har läst en bok om Shakespeare & Co, och det pirrade i mig av lust att vara med där. Lyckliga du!

Cornelia sa...

Jag blir riktigt nostalgisk när jag tänker på det. Paris är en underbar stad.