lördag, januari 19, 2008

Bitterfittan - Maria Sveland

Bitterfittan är nog en sån där bok som jag vill ha läst. Och nu har jag gjort det. Och ... ja helt ok... men inte är det nåt nytt att det inte alltid är lätt att få ihop allt.

Jag har nog inte föutsättningar att bli en bitterfitta. Min pappa har t.ex. varit alldeles för delaktig i hemmet under hela min uppväxt. En ganska ovanlig man för sin generation verkar det som när jag jämför med många andra. När jag var småbarnsmamma var jag ensamstående och hade ingen att bli bitter på utan fick fixa det mesta själv. Min sambo sedan många år är av uppfattningen att man delar och hjälps åt. Jag känner inte att jag har huvudansvaret för något hemma mer än vad han har (möjligen är gardinerna och böckerna mitt ansvar men maten är mer hans).

Bara för att samhället är ojämlikt behöver inte individerna vara det. Men man ska inte heller förledas att tro att samhället är OK bara för att man själv har lyckats leva någorlunda jämlikt.

Inga kommentarer: