tisdag, mars 06, 2007

Den hemliga historien - Donna Tartt

Kanske 15 år för sent för Den hemliga historien av Donna Tartt. Jag skulle varit yngre, närmare skoltiden (inte så cynisk). Jag har svårt att känna någon större sympati för dessa ungdomar, möjligen med undantag för Richard som ju hela tiden är något av en outsider. T ex när Richard säger att hans föräldrar är något inom olja vilket ju inte är helt fel - de äger en bensinmack. Hans strävan att bli godkänd är mycket mänsklig. Jag kan förstå tjusningen och känslan av utvaldhet, exklusivitet. Jag kan erinra mig liknande minnen från gymnasietiden, minnen av olika grupperingar, kotterier och vad man var tvungen att uppnå eller prestera för att platsa, kvala in. Ha läst rätt böcker, ha rätt antimode, känna rätt personer osv. Så visst finns det något i denna bok. Men för sent bara. Känns inte magiskt längre, mest sorgligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bodde i USA när den var hypad i Sverige, fick ett ex skickat fr Sv (ingen av de jag kände i USA läste den, hypen gick mig helt förbi,) men kände inte ett dugg när jag läste. Sedan orkade jag inte ens genom hela The Little Friend (el vad hennes 2:a nu hette). Har inte tänkt på att det kanske berodde på min ålder (men såååå hjärtskärande gammal var jag ändå inte när jag läste den...) men, ja kanske.

Cornelia sa...

Nej det blir nog inte fler av Donna Tartt för min del.