lördag, mars 03, 2007

Äntligen bokrea!

Äntligen kunde jag vackla iväg till bokrean, lite varm (av spänning, inte feber) och laddad med pappersnäsdukar. Det här är vad jag kom hem med:

Hur jag läste böcker och lärde mej leva av Francis Spufford "en kärleksförklaring till barnböcker och deras magi, en oemotståndlig utforskning av läsandets tjusning och anatomi." Ja, det kunde jag inte motså, jag vet ju hur böckerna förgyllde och förtrollade min barndom.

Paradiset förlorat av Cees Nooteboom. En landsman, född i samma stad som jag. Har med åldern blivit mer och mer intresserad av nederländsk litteratur. Har definitivt en lucka att fylla där.

Smärtans ministerium av Dubravka Ugresic. Utspelar sig i Holland och det första kapitlet inleds med ett citat av Cees Nooteboom.

Sylvia Plaths dagböcker - jag gillar dagböcker mer och mer, de som skildrar kvinnors, särskilt skrivande kvinnors, liv.

Resa till Port Said av Lina Sjöberg, blev nyfiken på den när jag läste rescensionen i SvD.

Orbitór Väster vinge av Mircea Cartarescu har jag läst så mycket om bl a här att jag inte längre kan nöja mej med små smakprov, jag vill ha hela.

Dekanen av Lars Gustafsson. Borde väl ha läst del ett och två, men jag såg den här och blev nyfiken.

Fritt förfall av Birgitta Stenberg. Detta är hennes första roman, som hon skrev som 19-åring. Jag hoppas på lite Paris-nostalgi även om min vistelse där trettio år senare inte var tillnärmelsevis lika vild som hennes. (Detta var inte en rea-bok, kunde bara inte låta bli.)

3 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Det var en ambitiös inköpslista! Plaths dagböcker ligger olästa i min hylla... bara ett exempel på att jag slöat till! Köpte "Svart fjäril" inbunden (Anna Jansson) för en femtilapp och läser den just nu.

Cornelia sa...

Jag tycker det går i perioder, ibland slukar deckare som smågodis och ibland vill jag ha något med mera tuggmotstånd.

Anonym sa...

Åh både Nooteboom & Cartarescu :D Härliga tider stundar dig!