måndag, april 02, 2007

Anteckningar om en skandal - Zoë Heller

Tänkte jag skulle läsa boken innan jag ser filmen. Den handlar om Sheba, en keramiklärarinna som inleder ett förhållande med en elev. Hennes äldre cyniska kollega ser allt hända och skriver en ner sina iakttagelser i en dagbok. Under sken av att stödja och råda Sheba erbjuder hon en vänskap som gränsar till besatthet. Jag ser verkligen fram emot att se Judy Dench spela Barbara. Hon är ju mästerlig i den sortens kvinnoporträtt. Ja, boken gav mersmak. Skulle gärna läsa mer av Zoë Heller.

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Hey, vad roligt att du har läst den här, och tyckte om den!

Jag har bloggat om den två gånger.

Här: http://spectatia.blogspot.com/2007/02/notes-on-scandal-har-blivit-film.html innan jag såg filmen

Och här: http://spectatia.blogspot.com/2007/02/s-kom-den-stora-dagen.html efter.

Zoe Heller har inte skrivit så värst många fler böcker, men jag har läst "Everything you know" av henne. Den är inte riktigt lika bra, men bitvis rätt galen och underhållande.

Cornelia sa...

Jag läste vad du skrev om filmen. Jag tror inte jag har varit med om att en film någonsin har varit bättre än boken, men det beror nog på att min fantasi är så mycket bättre. Jag vill nog gärna se den ändå eftersom jag tror att Judi Dench kommer att vara bra i den rollen.