lördag, april 14, 2007

På tunn is - en resa till Antarktis - Jenny Diski

Denna självbiografiska reseskildring utspelar sig lika mycket mellan isbergen i Antarktis som i författarens inre, tillbaka till barndomen. Ett nästan lika magiskt läsäventyr som Främling på tåg var.

När jag läser den här boken tvingas jag ofta stanna upp, för den sätter den igång tankar i mej, mina tankar och mina minnen som jag måste tänka klart innan jag kan fortsätta. Det är inte bok där läsaren bara är åskådare, även om jag läser detta nu och inte kan påverka hennes , så påverkar hennes mitt nu.

Hennes kamp mot präktigheten och alla borden och måsten är riktigt underhållande (även om rökningen inte tar lika stor plats i denna bok). Hon överväger t o m att inte gå i land på Antarktis. Bara för att hon åkt dit behöver hon väl inte....eller?

Om jag ska rekommendera någon läsordning så tror jag böckerna vinner på att läsas kronolgiskt, dvs läs denna först och sedan Främling på tåg.

Nu ser jag med spänning fram emot utgivningen av Den motvillige resenären.

Inga kommentarer: